„Paper Mill”-jelenség

tudomanymetrai-blog (4) (1)

Ez év február 1-én tettünk egy bejegyzést oldalunkon a témában HARC A PAPÍRGYÁRAK ELLEN? PAPER MILLS? DE MÁSKÉNT! címmel. Itt a „papírgyárak” elleni kiadói összefogásról számoltunk be.

A most megjelent és linkelt közlemény azt mutatja, hogy a „paper mill”-jelenség Magyarországon is ismert és használt eljárás, ami komoly tudományetikai kérdéseket vet fel, és ebben fontos elemként kezeli az AI (MI) tudományos közéleti terjedését.

Az esetleírást tartalmazó cikk linkjének közzétételével nem áll szándékunkban a konkrét példa szereplőinek pellengérre állítása. Célunk az, hogy bemutassuk, a tudományos publikálás szereplőire ismét újabb és erősen terjedő veszély leselkedik.

Hasonlóan a többihez, ennek a kezelése, elkerülése sem könnyű feladat; nagyon könnyen bele lehet ebbe a csapdába is sétálni.

Kérdés, hogy a szerző felvetései mennyire érvényesíthetők a tudományos közélet és szereplői egyéb érdekei, motivációi mellett?

„Azt lenne jó valahogy elérni, hogy ne legyen kereslet a papírgyári szolgáltatásokra, de jelenleg a tudományos közélet állapota nem éppen reménykeltő. … Az mindenesetre nehezen vitatható, hogy valamilyen változásra szükség van. Ha a mostani állapotok maradnak, az egyre sokasodó papírgyári selejt még jobban ki fogja kezdeni a tudomány hitelességét.”

Forrás: https://telex.hu/komplex/2024/10/08/plagium-tudomanyos-cikk-visszavonas-tanulmanygyar-obudai-egyetem (2024.10.09.)

Olvasson még a tudománymetriáról! a citáció-menedzsmentről! a publikálásról! az eredményeinkről!

tudomanymetrai-blog - 5 skills
Egyéb

5 SKILL, amire minden kutatónak szüksége van 2025-ben

Egy kutatónak nemcsak a művelt szakterületéhez kapcsolódó tudás művelésében kell jártasnak lennie, hanem azokban a skillekben is, amelyek segítik őket eligazodni a kutatás-fejlesztés komplex rendszerében.

Az alábbiakban felsoroljuk azt az öt legfontosabb képességet, ami már ma is és a MI térhódításával mindinkább nélkülözhetetlen a tudomány és a tudományos kommunikáció megfelelő szintű műveléséhez, a kutatói életpályán történő boldogulásához.

Tovább olvasom »